Angst, depressie en een baby

Je bent kort geleden bevallen. Lang heb je uitgekeken naar het moment waarop je volop zou kunnen genieten van je baby. Maar tot je grote verdriet is de verwachting die je van het moederschap had niet uitgekomen. Je voelt je uit evenwicht en wordt overspoeld door nare gevoelens en/of gedachten. Gevoelens van vermoeidheid, verdriet, spanning, somberheid en angst en een eenzaam gevoel zijn voor jou herkenbaar. Je hebt het idee dat het bij andere moeders allemaal vanzelf gaat. Uit schaamte spreek je daarom (bijna) niet over deze tegenstrijdige gevoelens. Ondertussen loopt het schuldgevoel naar je kind(eren) en partner op. Je wilt een blije, energieke moeder zijn maar het lukt je niet om in deze nieuwe rol de balans te vinden.

Beangstigende gedachten

Meer dan 90% van de prille moeders heeft in meer of mindere mate last van indringende en beangstigende gedachten. Het zijn ongewenste, negatieve gedachten (of levensechte beelden) die zich plotseling opdringen en zich herhalen. Het kunnen gedachten zijn waarbij jij je baby iets vreselijks aandoet, er een ongeluk gebeurt met je baby, seksueel getinte gedachten, slechte gedachten over jou als moeder of over anderen die jouw baby iets aan zullen doen. Hoe meer je je op deze gedachten focust hoe heftiger ze worden. Uit schaamte spreken maar weinig vrouwen hierover. Hoe vervelend en beangstigend deze gedachten ook zijn, het betekent niet dat je geen goede moeder bent of gek dreigt te worden. Ze ontstaan door het enorme verantwoordelijkheidsgevoel in deze kwetsbare periode met zo’n kleine, afhankelijke baby. Beangstigende gedachten komen veelvuldig voor bij vrouwen die lijden aan een postpartum depressie maar ook moeders zonder een depressie kunnen er last van hebben.

Maar wat als nare, beangstigende gedachten en stressgevoelens het functioneren in je dagelijks leven belemmeren? Wanneer deze gedachten je dagen (of nachten) bezighouden, gaat de angst je leven beheersen. Daardoor kan je niet meer genieten van je zwangerschap. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan is het tijd om hulp te zoeken.

Postpartum depressie

Veel vrouwen voelen zich in het eerste jaar na de geboorte van hun baby angstig en somber. Uit onderzoek blijkt ongeveer 10 tot 20% van de prille moeders kenmerken van een depressie te ervaren. Bijna al deze vrouwen denken de enige te zijn die geen roze wolk ervaart. Door het grote taboe dat op een postpartum depressie rust, spreken vrouwen nauwelijks over hun emoties. Zij blijven rondlopen met gevoelens van somberheid, verdriet, schuld, schaamte, angst, paniek en stress. 

De omgeving, zelfs hulpverleners hebben niet altijd in de gaten dat er iets aan de hand is. Een postpartum depressie past niet altijd bij het beeld dat we van een depressie hebben. Een jonge moeder kan er verzorgd uitzien, goed uit haar woorden komen en alles onder controle lijken te hebben. Daarnaast komen bepaalde symptomen niet alleen voor bij een postpartum depressie maar bij bijna alle jonge ouders, waardoor het soms lastig is om ze te herkennen. Denk hierbij aan; slecht slapen, moeite met concentreren en prikkelbaar zijn.

Zo erg is het nou ook weer niet!

Misschien klinkt voor jou de term postpartum depressie te zwaar maar heb je toch vergelijkbare klachten. Bij de één zijn de klachten namelijk heftiger dan bij de ander. Dan is het belangrijk om te weten dat juist jij heel goed op je plek zal zijn in mijn praktijk. Ik behandel voornamelijk vrouwen met milde tot matig depressieve klachten. Vrouwen die tijdens de zwangerschap of in het eerste jaar na de geboorte van hun baby deze nare gevoelens hebben ontwikkeld.

Het is zo belangrijk om altijd ondersteuning te zoeken als je je in deze kwetsbare periode uit balans voelt. Zonder de juiste hulp zal de depressie zwaarder worden en langer duren. Met vervelende gevolgen voor jezelf, je relatie en je kindje.

Herken jij symptomen van een postpartum depressie?

  • sombere of neerslachtige stemming.
  • duidelijke minder interesse en plezier in (bijna) alle activiteiten.
  • te veel slapen of juist te weinig.
  • te veel eten of juist te weinig.
  • concentratieproblemen
  • zenuwachtig gevoel (onrust) of juist futloos
  • (extreme) vermoeidheid en minder energie
  • gevoelens van waardeloosheid of onterechte schuldgevoelens. Je voelt je geen goede moeder, partner, vriendin, collega etc.
  • piekeren
  • gedachten aan zelfmoord (neem in dit geval direct contact op met je huisarts)
angst en depressie

Hoe zou het voor je zijn als je…

  • kan genieten van je kindje en alle ontwikkelingen die hij doormaakt?
  • niet in beslag genomen wordt door angstgevoelens?
  • genoeg energie hebt om de moeder te kunnen zijn die je hoopte te kunnen zijn?
  • je kwetsbaar op kunt stellen en hulp kunt vragen als je dat nodig hebt?
  • open en eerlijk kunt zijn over het moederschap?
  • vertrouwen hebt in jezelf als moeder?

Hulp bij angst, depressie en een baby

1 op de 7 moeders ervaart postpartum depressie of angstklachten. Ondersteuning is nodig zowel bij milde als bij heftige symptomen. Toch lijden vrouwen onnodig lang omdat steun zoeken een moeilijke stap is. Ze wachten om uiteenlopende redenen te lang voordat ze hulp inschakelen. Sommige vrouwen schamen zich voor hun gevoelens en zijn bang een slechte moeder gevonden te worden. Anderen twijfelen of hun klachten wel ernstig genoeg zijn. Weer anderen zijn bang om een label (psychische diagnose) opgeplakt te krijgen of gek gevonden te worden. Vaak weten ze niet waar ze de juiste hulp kunnen vinden en vinden ze begeleiding en het prille moederschap vaak moeilijk met elkaar te combineren.

Een postpartum depressie is tijdelijk en gaat altijd weer voorbij. Moeders gaan zich uiteindelijk weer gelukkig voelen. Maar zonder ondersteuning en passende hulp, zal je dat proces ontzettend vertragen. Je kunt onnodig lang worstelen met die sombere gevoelens en negatieve gedachten. Met allerlei negatieve gevolgen voor jezelf, je partner en je baby. Met de juiste begeleiding krijg je weer sneller balans in je leven, zal je weer kunnen genieten en de moeder zijn die je hoopte te kunnen zijn.

Wil jij je beter voelen?

De belangrijkste eerste stap is erkennen dat je het moeilijk hebt. Dat je het even niet meer weet en daarbij hulp nodig hebt. Die hulp hoeft helemaal geen langdurig traject te zijn. Veel vrouwen voelen zich na gemiddeld vijf sessies al veel beter. Deze sessies bestaan uit verhelderende gesprekken, praktische oefeningen en nuttige informatie. Dit kan je helpen om deze fase van je leven zo positief mogelijk te beleven. Je kan je echt beter voelen en er sterker uit komen.    

Ben je eerder voor depressiviteit in behandeling geweest of heb je antidepressiva geslikt? Dan kun je het beste eerst contact opnemen met je huisarts voor een passende behandeling. Mocht je twijfelen aan de ernst van je klachten. Neem dan gerust contact met mij op. Samen kunnen we, eventueel in overleg met je huisarts of psychiater kijken wat de beste begeleiding voor jou is.

Mijn naam is Inge…

De afgelopen 20 jaar heb ik veel ervaring opgebouwd in het werken met vrouwen bij wie zwanger zijn en het moederschap niet gaat zoals ze hadden verwacht of gehoopt. Als oefentherapeut Mensendieck heb ik mij gespecialiseerd in het behandelen van bekken(bodem)problematiek, hyperventilatie, angst,- en spanningsklachten. Ook gaf ik jarenlang zwangerschapscursussen individueel en in groepsverband.

Als Gestalttherapeut bied ik psychologische begeleiding aan voor (aanstaande) moeders met angsten, stress en somberheidsklachten. Daarnaast ben ik relatietherapeut voor stellen met jonge kinderen en specifiek opgeleid om vrouwen (en hun partner) te begeleiden die een kindje verloren tijdens de zwangerschap.

Tijdens mijn eerste zwangerschap begon ook mijn roze wolk behoorlijk te donderen. Ik verloor mijn kindje na een zwangerschap van ruim 5 maanden. De zwangerschap die daarop volgde, kostte mij veel energie door angst en onzekerheid.

Binnen mijn vakgebied blijf ik me voortdurend bij,- en nascholen. Ik zit in intervisie en supervisiegroepen en ben ingeschreven in diverse kwaliteitsregisters en bij verschillende beroepsverenigingen.

 

Inge Vogelaar

App, bel of mail mij gerust!

Heb je vragen, wil je meer informatie of je aanmelden voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek?

Vul onderstaand formulier in dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op.

Bel mij

Inge Vogelaar MSc.

Gestaltpsychotherapie

Oefentherapie Mensendieck

Relatietherapie EFT

Miskraambegeleiding

Praktijkadressen

Cas Oorthuyskade 192

1087 BB Amsterdam

 

Drieboomlaan 164

1624 BR Hoorn

 

Telefoonnummer

06 50 96 94 22

 

E-mailadres

info@ingevogelaar.nl

 

Chat openen
Hallo,
Kan ik je ergens mee helpen?